Η Volvo Cars προχωρά σε σημαντική στρατηγική αναπροσαρμογή, υιοθετώντας δύο ξεχωριστές τεχνολογικές εκδόσεις για τη Δύση και την Κίνα. Η απόφαση έρχεται εν μέσω εντεινόμενων γεωπολιτικών πιέσεων και εμπορικών περιορισμών που επηρεάζουν τις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας.
Διπλή έκδοση για διαφορετικές αγορές
Όπως δήλωσε ο CEO της Volvo Cars, Håkan Samuelsson, στο Euronews, η εταιρεία αναπτύσσει «δύο εκδόσεις λογισμικού και υπολογιστικών εξαρτημάτων» για τα ηλεκτρικά της μοντέλα.
Πρέπει να έχουμε μια δυτική έκδοση και μια κινεζική έκδοση. Αυτό είναι κάτι με το οποίο πρέπει να ζήσουμε και να προσαρμοστούμε
Η Volvo, παρότι ανήκει κατά πλειοψηφία στον κινεζικό όμιλο Geely από το 2010, διατηρεί την έδρα και σημαντικές λειτουργίες της στη Σουηδία. Η διπλή στρατηγική λογισμικού θεωρείται απάντηση σε πολιτικές όπως οι πρόσφατες απαγορεύσεις εισαγωγής έξυπνων οχημάτων από Κίνα και Ρωσία στις ΗΠΑ.
Πίεση από δασμούς και κερδοφορία
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου 2025, τα κέρδη της Volvo σημείωσαν πτώση, γεγονός που αποδίδεται εν μέρει στη «γενική αναταραχή της παγκόσμιας οικονομίας» και στους νέους δασμούς 25% που επέβαλε η κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Η εταιρεία παρουσίασε νέο σχέδιο δράσης με επικέντρωση σε ΗΠΑ και Κίνα, προσαρμόζοντας την παρουσία της στις τοπικές ανάγκες. Στην Κίνα, οι λιανικές πωλήσεις της εταιρείας υποχώρησαν κατά 12%, ενώ στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 8%.
Τοπική ανάπτυξη και ειδικά μοντέλα
Ο Samuelsson τόνισε την ανάγκη καλύτερης κατανόησης των τοπικών προτιμήσεων στην Κίνα. Παράδειγμα αυτής της στρατηγικής είναι το νέο XC70, ένα plug-in υβριδικό μοντέλο που αναπτύχθηκε ειδικά για την αγορά της Κίνας με στόχο τον ανταγωνισμό με εταιρείες όπως η BYD.
Ευρωπαϊκή αγορά και κανονιστικοί φραγμοί
Παρά την έμφαση σε ΗΠΑ και Κίνα, η Ευρώπη παραμένει ζωτικής σημασίας για τη Volvo, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 50% των συνολικών πωλήσεων. Ωστόσο, η κατασκευή οχημάτων σε Κίνα για εξαγωγή στην Ευρώπη εκθέτει την εταιρεία σε ευρωπαϊκούς δασμούς κατά των κινεζικών επιδοτήσεων.
«Οι δασμοί δεν πρόκειται να βοηθήσουν την ευρωπαϊκή βιομηχανία να γίνει πιο ανταγωνιστική μακροπρόθεσμα… Πάμε σε έναν πιο περιφερειακό κόσμο», είπε ο Samuelsson.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει την επιβολή πρόσθετων κανόνων στις κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων κοινοπραξιών και τεχνολογικών αδειών. Ο Samuelsson πάντως εμφανίστηκε καθησυχαστικός ως προς την τεχνολογία Geely, δηλώνοντας πως το λογισμικό της Volvo είναι σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητο και ανεπτυγμένο στην Ευρώπη.