Σε μια προσπάθεια να αποφύγει τη χρεοκοπία, η Nissan Motor σχεδιάζει να συγκεντρώσει πάνω από 1 τρισ. γεν (7 δισ. δολάρια) μέσω έκδοσης μετατρέψιμων τίτλων, ομολόγων υψηλής απόδοσης και κοινοπρακτικού δανείου με εγγύηση από την UK Export Finance.
Ρευστοποιήσεις και πωλήσεις για κάλυψη υποχρεώσεων
Το σχέδιο περιλαμβάνει την πώληση μετοχών σε Renault SA και AESC, καθώς και τη ρευστοποίηση εργοστασίων στη Νότια Αφρική και το Μεξικό. Μελετάται επίσης η πώληση και επαναμίσθωση των κεντρικών γραφείων στη Γιοκοχάμα και ακινήτων στις ΗΠΑ.
Χωρίς εξωτερική στήριξη, η Nissan ενδέχεται να εξαντλήσει τα διαθέσιμά της έως τον Μάρτιο του 2026, σύμφωνα με εσωτερικές εκτιμήσεις.
Δραστικές περικοπές και αποτυχία συγχώνευσης
Η διοίκηση εξετάζει περικοπή 20.000 θέσεων εργασίας και κλείσιμο επτά εργοστασίων παγκοσμίως έως το 2028, ενώ η αποτυχημένη συγχώνευση με τη Honda επιδείνωσε την κατάσταση. Στην Ιαπωνία, η παραγωγή θα μειωθεί κατά 30%, με δύο μονάδες να κλείνουν οριστικά.
Επένδυση στην ηλεκτροκίνηση
Αντίβαρο στην κρίση αποτελεί η επένδυση 2 δισ. λιρών στο Sunderland για παραγωγή EVs, με στήριξη από τη βρετανική κυβέρνηση. Η πρώην θυγατρική AESC προχωρά στην κατασκευή δεύτερου εργοστασίου μπαταριών με διεθνή χρηματοδότηση.
Νέοι δασμοί και αβεβαιότητα
Η εταιρεία απειλείται από δασμούς 25% στις εξαγωγές προς ΗΠΑ, με πιθανές ζημίες έως και 450 δισ. γεν. Παρά την προσωρινή άνοδο της μετοχής (+4,6%), η Nissan παραμένει υποβαθμισμένη σε καθεστώς “junk” από τους οίκους αξιολόγησης.
Η εμπορική συμφωνία Ηνωμένου Βασιλείου – ΗΠΑ μπορεί να λειτουργήσει ως ανάσα για τα EVs που παράγονται στο Sunderland, επιτρέποντας αδασμολόγητες εξαγωγές.
Το μέλλον της Nissan εξαρτάται πλέον από την επιτυχία του σχεδίου διάσωσης, την αποδοχή του από το διοικητικό συμβούλιο και την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Η πρόκληση είναι υπαρξιακή, όχι απλώς χρηματοδοτική.