Μια σημαντική άνοδος στις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων προβλέπει η νέα έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η οποία εκτιμά ότι το μερίδιό τους θα ξεπεράσει το 40% έως το 2030.
Ήδη το 2025 αναμένεται να πωληθούν περισσότερα από 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντιστοιχώντας σε πάνω από το 25% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων παγκοσμίως. Το 2024, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 17 εκατομμύρια, με αύξηση 35% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Η Κίνα κυρίαρχος της παγκόσμιας αγοράς
Η Κίνα εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή, με τα ηλεκτρικά να αποτελούν σχεδόν το 50% των νέων ταξινομήσεων. Πέρυσι πωλήθηκαν πάνω από 11 εκατομμύρια οχήματα, αριθμός που ισοδυναμεί με τις παγκόσμιες πωλήσεις του 2022. Παράλληλα, οι αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής παρουσίασαν άνοδο άνω του 60% στις πωλήσεις για το 2024.
Συγκρατημένη η Ευρώπη, σταθερές οι ΗΠΑ
Στις Ηνωμένες Πολιτείες σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 10%, ενώ στην Ευρώπη υπήρξε κάμψη λόγω περιορισμένων κρατικών επιδοτήσεων. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς διατηρήθηκε κοντά στο 20%.
Πτώση τιμών και ανταγωνιστικότητα
Η έκθεση αποδίδει την ενίσχυση των πωλήσεων κυρίως στη μείωση τιμών. Το 2024 η μέση τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έπεσε διεθνώς, εν μέσω ανταγωνισμού και χαμηλότερου κόστους μπαταριών. Στην Κίνα, τα 2/3 των οχημάτων κόστιζαν λιγότερο από τα αντίστοιχα συμβατικά, κάτι που δεν ισχύει όμως σε ΗΠΑ και Γερμανία, όπου οι τιμές παραμένουν έως και 30% υψηλότερες.
Χαμηλό κόστος χρήσης
Παρά τις διαφορές στις τιμές αγοράς, το κόστος λειτουργίας των ηλεκτρικών παραμένει σημαντικά χαμηλότερο. Ακόμα και με την τιμή πετρελαίου στα 40 δολάρια το βαρέλι, η φόρτιση παραμένει πιο οικονομική, ειδικά μέσω οικιακής ενέργειας στην Ευρώπη.
Διεθνές εμπόριο και ηλεκτρικά φορτηγά
Περίπου το 20% των παγκόσμιων πωλήσεων αφορά εισαγόμενα ηλεκτρικά, με την Κίνα να εξάγει 1,25 εκατομμύρια οχήματα το 2024. Η ροή αυτή συνέβαλε στη μείωση των τιμών στις αναδυόμενες αγορές. Τέλος, η κατηγορία των ηλεκτρικών φορτηγών σημείωσε αύξηση 80% το προηγούμενο έτος, φτάνοντας το 2% της παγκόσμιας αγοράς φορτηγών.