Επανεκκίνηση για την αγορά αγροτικών μηχανημάτων το 2024

Σημαντική άνοδος κατέγραψαν οι πωλήσεις αγροτικών μηχανημάτων το 2024, ανατρέποντας την πτώση των προηγούμενων ετών.
Ανάκαμψη πωλήσεων αγροτικών ελκυστήρων στην Ελλάδα το 2024

Ισχυρή ανάκαμψη κατέγραψε η αγορά αγροτικών μηχανημάτων στην Ελλάδα το 2024, ανατρέποντας την πτωτική πορεία των δύο προηγούμενων ετών και επαναφέροντας την αισιοδοξία στον κλάδο.

Άλμα 70% στις πωλήσεις ελκυστήρων

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), οι πωλήσεις ελκυστήρων εκτοξεύθηκαν στις 2.840 μονάδες το 2024, έναντι 1.670 το 2023, σημειώνοντας άνοδο 70%.

Η επίδοση αυτή πλησιάζει τα επίπεδα του 2020 και 2021, χρονιές όπου οι πωλήσεις κυμάνθηκαν στις 2.829 και 3.034 μονάδες αντίστοιχα.

Η αύξηση αποδίδεται στη χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων και στην ανάγκη ανανέωσης του παλαιού μηχανολογικού εξοπλισμού των Ελλήνων αγροτών.

Εικονίδιο Quotes

Οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά κυμαίνονται μεταξύ 1.700 και 1.800 πωληθέντων ελκυστήρων, καθώς απουσιάζουν ενεργά επιδοτούμενα προγράμματα ενίσχυσης

Σάββας Μπαλουκτσήςπρόεδρος του ΣΕΑΜ

Παρότι το 2025 ξεκίνησε θετικά με αύξηση 42% τον Ιανουάριο, η τάση αντιστράφηκε, οδηγώντας σε πτώση 9,3% τον Μάρτιο. Έτσι, το πρώτο τρίμηνο του 2025 έκλεισε με 649 πωλήσεις έναντι 954 το αντίστοιχο διάστημα του 2024.

Η ανάγκη εκσυγχρονισμού του γεωργικού στόλου

Παρά τη βελτίωση στις πωλήσεις, ο γεωργικός στόλος παραμένει γερασμένος. Η μέση ηλικία των 130.000 ενεργών ελκυστήρων είναι τα 23 έτη. Μόλις το 28,8% είναι ηλικίας κάτω των 15 ετών, ενώ το 44,9% κυμαίνεται από 26 έως 40 ετών.

Αυτό συνεπάγεται αυξημένο κόστος συντήρησης, μειωμένη ενεργειακή απόδοση και υψηλότερες εκπομπές ρύπων.

Απαραίτητες παρεμβάσεις για διαρθρωτικά προβλήματα

  • Αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων για εκμηχάνιση
  • Εθνικά προγράμματα απόσυρσης παλαιών ελκυστήρων
  • Φορολογικά κίνητρα για αγορά νέου εξοπλισμού
  • Καθιέρωση τεχνικών ελέγχων τύπου ΚΤΕΟ

Ανεπηρέαστη από εξωτερικούς παράγοντες

Η ελληνική αγορά παραμένει αλώβητη από εξωτερικές πιέσεις, όπως οι δασμοί των ΗΠΑ, με την εισαγωγή ελκυστήρων από την Αμερική να μην ξεπερνά το 1%.

Η πλειονότητα των μηχανημάτων προέρχεται από την ΕΕ, αλλά και από χώρες της Άπω Ανατολής, την Τουρκία και την Ινδία.