Οι δηλώσεις του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, σχετικά με την πρόθεσή του να αποκτήσει τον έλεγχο της Γροιλανδίας και η επιβολή εκτεταμένων δασμών στις ευρωπαϊκές εξαγωγές έχουν προκαλέσει κύμα δυσαρέσκειας στη Δανία. Η αντίδραση των Δανών καταναλωτών εκφράζεται με ένα σιωπηλό αλλά ισχυρό μέσο: την αποφυγή των αμερικανικών προϊόντων.
Η Γροιλανδία στο επίκεντρο της διαμάχης
Η Γροιλανδία, ημιαυτόνομο δανικό έδαφος που φιλοξενεί αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις, αποτέλεσε το επίκεντρο της έντασης όταν ο Τραμπ εξέφρασε ανοιχτά την επιθυμία να την αποκτήσουν οι ΗΠΑ. Η πρόταση αυτή προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την πολιτική και κοινωνική σκηνή της Δανίας.
Καταναλωτικό μποϊκοτάζ κατά των ΗΠΑ
Αλυσιδωτές συνέπειες προκάλεσαν οι εμπορικοί δασμοί των ΗΠΑ, οι οποίοι, παρά την προσωρινή αναστολή τους, συνεχίζουν να απειλούν τις εξαγωγές της ΕΕ. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Salling Group, ανταποκρινόμενη στα αιτήματα των πελατών της, προχώρησε σε σήμανση των ευρωπαϊκών προϊόντων για να διευκολύνει την αποφυγή αμερικανικών εμπορευμάτων.
«Είναι ο μόνος τρόπος που μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν μια μικρή διαμαρτυρία στον Τραμπ», δήλωσε η Σάνε από κατάστημα Føtex στην Κοπεγχάγη.
Πολλοί καταναλωτές επιλέγουν συνειδητά ευρωπαϊκά προϊόντα λόγω της πολιτικής σύγκρουσης και των διαφορετικών προτύπων ποιότητας, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η Σάνια, Αυστραλή κάτοικος της Κοπεγχάγης.
Το hashtag #BoycottUSA εξαπλώνεται
Η καταναλωτική αυτή στάση έχει επεκταθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στα κοινωνικά δίκτυα, το hashtag #BoycottUSA βρίσκει όλο και περισσότερους υποστηρικτές, ενώ ομάδες στο Facebook βοηθούν τους καταναλωτές να εντοπίζουν τοπικά παραγόμενα αγαθά.
Αμερικανικές εταιρείες, όπως οι Starbucks, McDonald’s, Coca-Cola και Tesla, καταγράφουν μειωμένες πωλήσεις. Ιδιαίτερα η Tesla έχει υποστεί ζημιές ακόμη και από βανδαλισμούς σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Ανατροπές στα ταξίδια προς τις ΗΠΑ
Η πολιτική αβεβαιότητα και τα εμπόδια εισόδου έχουν επίσης επηρεάσει τις τουριστικές ροές. Η Air Canada ανέφερε πτώση 10% στις κρατήσεις για ΗΠΑ, ενώ η OAG σημείωσε πτώση έως και 70% στις πτήσεις μεταξύ Καναδά και ΗΠΑ.
Η ίδια τάση καταγράφεται και στην Ευρώπη, με τη Accor να αναφέρει μείωση 25% στις κρατήσεις από την ήπειρο προς τις ΗΠΑ. Η αστάθεια, η μεταναστευτική πολιτική και ο φόβος για «άγνωστο περιβάλλον» φαίνεται να αποτρέπουν τους ταξιδιώτες.
Καταναλωτισμός και συνείδηση
Παρά τις τάσεις μποϊκοτάζ, κάποιοι αναλυτές επισημαίνουν ότι πρόκειται για πρόσκαιρες αντιδράσεις. Ο CEO της DSV, Γιενς Λούντ, τονίζει ότι τελικά ο καταναλωτής επιλέγει με βάση την τιμή και τη σχέση ποιότητας-κόστους:
«Ο χρόνος θα δείξει πώς θα αντιδράσει ο καταναλωτής… Αλλά τελικά, επιλέγει αυτό που συμφέρει».
Η Λουρντές, πελάτισσα του Føtex, συμφώνησε: «Αν υπάρχει αστέρι στην ετικέτα αλλά η τιμή είναι πιο υψηλή, θα επιλέξω τη φθηνότερη επιλογή».