Ορόσημο για τη ναυτιλία: Ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση στον ΙΜΟ

Σημαντικές εξελίξεις στον ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και νέα διεθνής συνεργασία με ελληνική συμμετοχή.
Διαπραγματεύσεις ΙΜΟ και νέα συνεργασία MIT για βιώσιμη ναυτιλία

Ξεκινά τον Απρίλιο μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδος για τη διεθνή ναυτιλία, καθώς στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις για την υιοθέτηση μέτρων απανθρακοποίησης. Οι συνεδριάσεις ISWG-GHG-19 και MEPC 83 της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος αναμένεται να καθορίσουν το πλαίσιο για το παγκόσμιο πρότυπο ναυτιλιακών καυσίμων και τη δημιουργία μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών.

Διεθνής συνεργασία για βιώσιμη ναυτιλία με ελληνική συμμετοχή

Ταυτόχρονα, μια νέα διεθνής πρωτοβουλία παίρνει σάρκα και οστά. Πρόκειται για την κοινοπραξία MIT Maritime Consortium, που επίσημα ανακοινώθηκε στο MIT στη Μασαχουσέτη. Το consortium φέρνει κοντά κορυφαίες ναυτιλιακές επιχειρήσεις και ακαδημαϊκούς φορείς, με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών για εναλλακτικά καύσιμα, πυρηνική πρόωση, αυτόνομες ναυτιλιακές λύσεις και προηγμένα ψηφιακά συστήματα.

Στα ιδρυτικά μέλη συμμετέχουν μεταξύ άλλων:

  • Η Capital Clean Energy Carriers Corp. του ομίλου Μαρινάκη
  • Η HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering
  • Η Navios Maritime Partners L.P. της Αγγελικής Φράγκου
  • Η Dorian LPG του Τζον Χατζηπατέρα
  • Το Singapore Maritime Institute και η Foresight Group

Ο ρόλος του ΙΜΟ στη μείωση των εκπομπών

Οι συνεδριάσεις του ΙΜΟ θα ασχοληθούν με την υιοθέτηση:

  • Παγκόσμιου προτύπου ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών
  • Εισφοράς επί των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου
  • Αναθεώρησης του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII)

Ο CII μετρά την ενεργειακή απόδοση ενός πλοίου με βάση τα γραμμάρια CO2 ανά μεταφορική ικανότητα και ναυτικό μίλι, και αναμένεται να ενισχυθεί ώστε να ενσωματώνει τις νέες απαιτήσεις.

Καινοτομία, τεχνητή νοημοσύνη και αυτόνομα πλοία

Η κοινοπραξία υπό το MIT σχεδιάζει την ανάπτυξη:

  • Προηγμένων αλγορίθμων βασισμένων στα δεδομένα
  • Αυτόνομων ναυτιλιακών πλατφορμών με τεχνητή νοημοσύνη και AR
  • Συστημάτων κυβερνοασφάλειας και τεχνολογιών τρισδιάστατης εκτύπωσης

Με τη ναυτιλία να ευθύνεται για περίπου 2% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, οι συντονισμένες προσπάθειες μεταξύ κυβερνήσεων, πανεπιστημίων και επιχειρήσεων αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Η συνεργασία αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή βιώσιμης και καινοτόμου ναυτιλίας.