Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen (VW), Όλιβερ Μπλουμ, βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με το συνδικάτο IG Metall, το οποίο εκπροσωπεί τους εργαζομένους της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Γερμανία. Η διαμάχη αφορά το ενδεχόμενο τερματισμού της εξασφάλισης των θέσεων εργασίας και κλεισίματος εργοστασίων, στο πλαίσιο της προσπάθειας της VW να μειώσει τα λειτουργικά της κόστη.
Η αντιπαράθεση με τα συνδικάτα
Ο Όλιβερ Μπλουμ, ο οποίος ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το 2022, καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά προκλήσεων. Η επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και η ανάγκη χρηματοδότησης διεθνών επενδύσεων, όπως στη Rivian και την Xpeng, επιβάλλουν την υιοθέτηση σκληρών μέτρων για τον περιορισμό του κόστους.
Η VW εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να καταργήσει την τριαντακονταετή συμφωνία εργασιακής ασφάλειας, αλλά και να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία, κάτι που προκαλεί έντονη αντίδραση από τα συνδικάτα.
Η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της VW, Ντανιέλα Καβάλλο, δήλωσε ότι τα συνδικάτα θα αντισταθούν σθεναρά σε αυτά τα σχέδια. Όπως ανέφερε, οι προτάσεις για κλείσιμο εργοστασίων είναι αδιανόητες και μια συνάντηση με το προσωπικό την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να είναι «πολύ άβολη».
Οικονομικές πιέσεις και στρατηγικές αποφάσεις
Η κατάσταση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι δύσκολη, καθώς το υψηλό κόστος ενέργειας και εργασίας καθιστά τον κλάδο λιγότερο ανταγωνιστικό σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Volkswagen, όπως και άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες, καλείται να επανεξετάσει συμφωνίες που έχουν καθιερωθεί εδώ και δεκαετίες, γεγονός που προκαλεί αντιδράσεις.
Τα οικονομικά δεδομένα είναι επίσης απογοητευτικά. Οι μετοχές της Volkswagen έχουν σημειώσει πτώση κατά σχεδόν 30% τα τελευταία πέντε χρόνια, κάνοντάς την την πιο αδύναμη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε ό,τι αφορά την απόδοση των μετοχών. Παράλληλα, η εταιρεία έχει καθυστερήσει να υλοποιήσει το πρόγραμμα μείωσης κόστους ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η σύγκρουση με το συνδικάτο και οι επιπτώσεις
Η IG Metall είναι μία από τις ισχυρότερες συνδικαλιστικές οργανώσεις της Γερμανίας και βασική προτεραιότητά της είναι η διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των ευνοϊκών συνθηκών εργασίας. Ο Μπλουμ καλείται να αντιμετωπίσει τη δύναμη αυτού του συνδικάτου, το οποίο έχει την υποστήριξη του περιφερειακού κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει μερίδιο ψήφου 20% στη Volkswagen και μπορεί να μπλοκάρει βασικές αποφάσεις.
Οι ενδεχόμενες αποφάσεις για κλείσιμο εργοστασίων ενδέχεται να αποτελέσουν ένα σημείο καμπής για τη VW, η οποία δεν έχει προχωρήσει σε τέτοιου είδους ενέργειες από το 1988. Ωστόσο, οι πιέσεις που ασκούνται από το υψηλό κόστος λειτουργίας και η ανάγκη χρηματοδότησης νέων επενδύσεων υποδηλώνουν ότι η εταιρεία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Τι σημαίνει για το μέλλον της VW
Ο Matthias Schmidt, αναλυτής ευρωπαϊκών αγορών αυτοκινήτων, επισημαίνει ότι η απόφαση του Μπλουμ να εξετάσει το ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων αντικατοπτρίζει μια αλλαγή κουλτούρας στη Volkswagen, καθώς μέχρι σήμερα τα υποχρησιμοποιούμενα εργοστάσια δεν θεωρούνταν «ταμπού». Αντίστοιχα, ο Ferdinand Dudenhoeffer από το Πανεπιστήμιο του Duisburg-Essen σημειώνει ότι η δομή διακυβέρνησης της VW την καθιστά δύσκολο να κυβερνηθεί, κάτι που εξηγεί γιατί οι κρίσεις επανέρχονται συχνά.
Παρόλο που η διοίκηση της VW έχει διατηρήσει καλές σχέσεις με τα συνδικάτα και τις οικογένειες Porsche και Piech, που ελέγχουν την εταιρεία, η επικείμενη σύγκρουση δείχνει ότι η πίεση για αλλαγές είναι μεγαλύτερη από ποτέ.