Νέος Κώδικας Δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ: Τι αλλάζει σε προσφορές και ελέγχους

Σε ισχύ ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για προσφορές στα σούπερ μάρκετ, με αυστηρούς ελέγχους και διαφάνεια στις τιμές.
σούπερ μάρκετ

Σε νέα εποχή διαφάνειας και αυστηρών ελέγχων μπαίνει το οργανωμένο λιανεμπόριο, καθώς τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές καλούνται πλέον να ενημερώνονται με ακρίβεια για τις μειώσεις τιμών, χάρη στην υποχρεωτική αναγραφή της προηγούμενης και της νέας τιμής στα προϊόντα.

Προσφορές με βάση την πραγματική τιμή

Όπως εξηγεί ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, ο νέος κώδικας θέτει δύο βασικούς κανόνες:

  • Η αναφορά έκπτωσης ή προσφοράς θα πρέπει να γίνεται σε σχέση με την χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών.
  • Οι ποσοτικές προσφορές (όπως 1+1 δώρο) δεν μπορούν να ισχύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

«Η εφαρμογή του κώδικα βοηθάει τον καταναλωτή να μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνει ακριβώς η επικοινωνία που του γίνεται», σημείωσε ο κ. Πεταλάς.

Έλεγχοι και πρόστιμα

Το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη ξεκινήσει εντατικούς ελέγχους, με ενισχυμένο προσωπικό και στόχο την εξάλειψη παραπλανητικών πρακτικών. Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος:

Θέλουμε να υπάρχουν προσφορές και εκπτώσεις αλλά να είναι πραγματικές και να μην είναι κοροϊδία

Προβλέπονται πρόστιμα που ξεκινούν από 5.000 ευρώ και φτάνουν έως και 1,5 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα κλιμάκωσης έως 3 εκατ. ευρώ σε περίπτωση υποτροπής. Παράλληλα, για σοβαρές παραβάσεις, τα στοιχεία των επιχειρήσεων θα δημοσιοποιούνται.

Τι ισχύει με τις παλιές προσφορές

Για προσφορές που είχαν συμφωνηθεί πριν την έναρξη ισχύος του Κώδικα, δίνεται παράταση έως τις 31 Μαΐου για τα ταχυκίνητα προϊόντα, και μέχρι τέλος Αυγούστου για αντηλιακά και αντικουνουπικά.

Ανάπτυξη στην αγορά FMCG

Παρά τους περιορισμούς, η αγορά των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) κατέγραψε σημαντική άνοδο. Τον Ιανουάριο 2025, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 8,7%, φτάνοντας τα 966 εκατ. ευρώ.

Κύρια ευρήματα της αγοράς:

  • Τρόφιμα: +10% σε αξία
  • Χύμα προϊόντα: +12,3%
  • Private Label: 26,5% μερίδιο και ανάπτυξη 5,3%
  • Αλκοολούχα ποτά: +10,9% αύξηση τιμής ανά μονάδα
  • Είδη προσωπικής φροντίδας: -3% μείωση τιμών

Η γεωγραφική ανάλυση δείχνει τις υψηλότερες αυξήσεις πωλήσεων σε νησιά, Πελοπόννησο και Κρήτη.

Ο νέος Κώδικας λειτουργεί και ως οδηγός, επισημαίνοντας τις νόμιμες πρακτικές και αποτρέποντας παραπλανητικές ενέργειες. Εξαιρούνται μόνο τα ευαλλοίωτα προϊόντα, ωστόσο σε παραβάσεις ισχύουν γενικές διατάξεις περί αθέμιτων πρακτικών.