Η Ελλάδα με τα πιο γερασμένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη – Η ηλικία του στόλου συνεχίζει να αυξάνεται

Η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην Ευρώπη όσον αφορά την ηλικία των αυτοκινήτων της. Ο στόλος γερνάει, αυξάνοντας τις βλάβες και τα τροχαία ατυχήματα.
Αυτοκίνητα στο δρόμο

Η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην Ευρώπη όσον αφορά τη μέση ηλικία των αυτοκινήτων της, σύμφωνα με έρευνα της Hellas Direct. Παρά τη μικρή αύξηση του συνολικού αριθμού των οχημάτων στη χώρα, ο στόλος γερνάει, με μέσο όρο ηλικίας 17,5 έτη το 2023, πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 12,5 ετών.

Ηλικία αυτοκινήτων: Ελλάδα στην τελευταία θέση

Το 2020, η Ελλάδα βρισκόταν στην τέταρτη θέση από το τέλος, με μέση ηλικία αυτοκινήτων 16,6 έτη. Το 2021, κατέλαβε την τελευταία θέση με 17 έτη, και από τότε η κατάσταση επιδεινώνεται. Το 2022 ο μέσος όρος αυξήθηκε στα 17,3 χρόνια, ενώ το 2023 έφτασε τα 17,5.

Η Εσθονία, που μέχρι πρόσφατα είχε επίσης πολύ γερασμένο στόλο, κατάφερε να μειώσει τη μέση ηλικία των αυτοκινήτων της στα 13 έτη, ανεβαίνοντας στη σχετική κατάταξη.

Περισσότερες βλάβες και τροχαία ατυχήματα

Η γήρανση των οχημάτων έχει σοβαρές επιπτώσεις. Τα παλαιότερα αυτοκίνητα εμφανίζουν αυξημένες πιθανότητες μηχανικών βλαβών, γεγονός που αυξάνει την ανάγκη για επισκευές και οδική βοήθεια.

Σύμφωνα με στοιχεία της Hellas Direct για το 2023:

  • Στα οχήματα έως 5 ετών, το 44% των κλήσεων για οδική βοήθεια οφείλεται σε μηχανικές βλάβες.
  • Στα οχήματα 6-15 ετών, το ποσοστό αυξάνεται στο 58%.
  • Για οχήματα 16-25 ετών, το ποσοστό φτάνει το 66%.
  • Στα αυτοκίνητα 26-30 ετών, το 72% των κλήσεων αφορά μηχανική βλάβη.
  • Για αυτοκίνητα άνω των 30 ετών, το ποσοστό εκτοξεύεται στο 83%.

Η ασφάλεια στους δρόμους

Έρευνες έχουν δείξει πως τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα διπλασιάζονται όταν η ηλικία του αυτοκινήτου φτάνει τα 16-25 έτη, σε σχέση με αυτοκίνητα έως 5 ετών. Επιπλέον, οι πιθανότητες να βγει ένας οδηγός αλώβητος από ατύχημα μειώνονται δραματικά όσο αυξάνεται η ηλικία του οχήματος.

«Πάνω από το 35% των οδηγών αυτοκινήτων έως 5 ετών θα βγουν αλώβητοι από ατύχημα, αλλά το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 15% για οχήματα ηλικίας 26-30 ετών», επισημαίνει η έκθεση της Hellas Direct.

Η ανάγκη για ανανέωση του στόλου

Η παραμονή της Ελλάδας στην τελευταία θέση της Ευρώπης όσον αφορά την ηλικία των οχημάτων δείχνει την ανάγκη για ανανέωση του στόλου. Η οικονομική αδυναμία πολλών ιδιοκτητών να αντικαταστήσουν το όχημά τους αποτελεί βασικό λόγο για αυτήν την κατάσταση, με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην ασφάλεια όσο και στο κόστος συντήρησης.