Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με αυστηρότερους κανόνες εκπομπών ρύπων από την ΕΕ, οι οποίοι τίθενται σε ισχύ το 2025. Τα μεγάλα πρόστιμα που επιβάλλονται οδηγούν σε συνεργασίες και νέες στρατηγικές για την αποφυγή τους.
Συνεργασίες για αγορά πίστωσης άνθρακα
Μια κοινή πρακτική για την επίτευξη συμμόρφωσης είναι η αγορά πίστωσης άνθρακα από εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων με μηδενικές εκπομπές, όπως η Tesla και η Polestar. Ενδεικτικά, ο όμιλος Stellantis, η Toyota, η Ford, η Mazda και η Subaru σχεδιάζουν να συνεργαστούν με την Tesla, ενώ η Mercedes με την Polestar. Αυτές οι συνεργασίες προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση κόστους, καθώς τα πρόστιμα θα μπορούσαν να κοστίσουν στις εταιρείες δισεκατομμύρια ευρώ.
Για την Tesla, οι πωλήσεις πίστωσης άνθρακα αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων, με το 3% των συνολικών εσόδων της το 2024 να προέρχεται από αυτή τη δραστηριότητα. Αντίστοιχα, η Volvo ανέφερε ότι το 0,3% των εσόδων της προέρχονταν από την πώληση πίστωσης άνθρακα, παρά το σημαντικό «πλεόνασμα» που διαθέτει.
Οι προκλήσεις για την επίτευξη των στόχων
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στο 20% μέχρι το 2025. Ωστόσο, σήμερα το ποσοστό αυτό ανέρχεται μόλις στο 13%, γεγονός που δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις. Οι υψηλές τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η έλλειψη επιδοτήσεων από πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δυσχεραίνουν την επίτευξη των στόχων.
Για να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες, οι κατασκευαστές προσανατολίζονται σε μεγάλες εκπτώσεις στα EV, καθώς θεωρούν πως είναι προτιμότερο να επενδύσουν σε κίνητρα προς τους καταναλωτές παρά να πληρώσουν υψηλά πρόστιμα.
Αιτήματα για αναθεώρηση των κανόνων
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ζητά την αναθεώρηση των αυστηρών ορίων, ενώ ορισμένες κυβερνήσεις, όπως της Ιταλίας, προτείνουν την αναστολή των προστίμων. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραμένει αμετακίνητη όσον αφορά τους στόχους για τη μείωση των εκπομπών, επιμένοντας στη μετάβαση προς πιο «πράσινες» μετακινήσεις.