Το λιανεμπόριο στην Ελλάδα ετοιμάζεται για έναν ιδιαίτερα έντονο Δεκέμβριο, καθώς οι προβλέψεις δείχνουν ότι ο τζίρος θα ξεπεράσει τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Παρότι τα νούμερα είναι αισιόδοξα, οι προκλήσεις παραμένουν, κυρίως λόγω των συνεχιζόμενων πληθωριστικών πιέσεων.
Οι τάσεις στις καταναλωτικές δαπάνες
Σύμφωνα με τη φετινή έρευνα της EY, Future Consumer Index Ελλάδα, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (54%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν τα ίδια, ενώ ένα μικρό ποσοστό 4% σκοπεύει να αυξήσει τις δαπάνες του. Ωστόσο, το 36% δηλώνει ότι θα μειώσει τα έξοδα λόγω της ακρίβειας.
Πληθωρισμός και προτεραιότητες αγορών
Η ακρίβεια επηρεάζει τη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών, με 8 στους 10 να δηλώνουν ότι περιορίζονται από τις αυξήσεις τιμών. Περίπου το 50% δυσκολεύεται να επιλέξει ποια προϊόντα θα αφαιρέσει από το καλάθι των Χριστουγέννων, ενώ το 30% επικεντρώνεται σε δαπάνες για τρόφιμα.
Οι αγορές επικεντρώνονται κυρίως σε ένδυση, υπόδηση, παιχνίδια και καλλυντικά. Παράλληλα, το «Καλάθι του Αϊ-Βασίλη», που ξεκινά στις 18 Δεκεμβρίου, περιλαμβάνει προϊόντα παιχνιδιών από μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, βοηθώντας τους καταναλωτές να βρουν δώρα σε προσιτές τιμές.
Ο ρόλος του δώρου Χριστουγέννων
Η καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων και τα κυβερνητικά βοηθήματα ενισχύουν την καταναλωτική κίνηση. Το ποσό που θα διατεθεί φέτος αναμένεται να φτάσει τα 1,2 δισ. ευρώ, ενώ οι περισσότεροι καταναλωτές προγραμματίζουν τις αγορές τους λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα.
Τι επιλέγουν οι Έλληνες καταναλωτές
- Το 95% των καταναλωτών δίνει προτεραιότητα στην τιμή.
- Η ποιότητα ακολουθεί με ποσοστό 65%.
- Περισσότεροι από τους μισούς αναζητούν προσφορές (55%), ενώ οι νεότεροι καταναλωτές ενδιαφέρονται για επώνυμα προϊόντα (28%).
Προβλέψεις για το 2024
Παρά την αναμενόμενη μικρή αύξηση τζίρου για το 2024, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η άνοδος αυτή οφείλεται περισσότερο στον πληθωρισμό παρά σε αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης. Η ψαλίδα μεταξύ μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων διευρύνεται, με τις μεγαλύτερες να επωφελούνται από εκτενέστερες προσφορές.
Οι Έλληνες έμποροι, όμως, συνεχίζουν να αποδεικνύουν την ανθεκτικότητά τους στις δυσκολίες.
Το λιανεμπόριο, λοιπόν, εισέρχεται στην εορταστική περίοδο με αισιοδοξία αλλά και προσοχή, προσαρμόζοντας στρατηγικές για να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες της αγοράς.