Σημαντική αύξηση πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα το 2023

Οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν τα 12 δισ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας αύξηση 10% συγκριτικά με το 2022.
Ρεκόρ πωλήσεων για τα σούπερ μάρκετ το 2023

Το 2023 αποτέλεσε μία ακόμη χρονιά έντονης ανάπτυξης για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, αλλά όχι για το πορτοφόλι του καταναλωτή, καθώς οι συνολικές πωλήσεις άγγιξαν τα 12,24 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 10,12% σε σχέση με το 2022. Σύμφωνα με την 28η έκδοση του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» από την BOUSSIAS Editors, ο κλάδος κατέγραψε την έβδομη συνεχόμενη χρονιά ανάπτυξης, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 61% την τελευταία δεκαετία.

Παράγοντες που συνέβαλαν στην ανάπτυξη

Η θετική πορεία του κλάδου αποδίδεται σε παράγοντες όπως:

  • Η επίδραση της πανδημίας και των lockdowns.
  • Η πλήρης επαναλειτουργία του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος υπό την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη (ΕΥΣ).
  • Η οργανική ανάπτυξη έναντι ανταγωνιστικών δικτύων.
  • Ο πληθωρισμός που επηρέασε τις τιμές από το 2021.

Επιδόσεις κορυφαίων ομίλων

Οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι παρουσίασαν αξιοσημείωτη αύξηση πωλήσεων, με την ΕΥΣ να διατηρεί την κορυφή με πωλήσεις 5,16 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 15,24%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, ενώ την τρίτη θέση κατέλαβε η Μετρό, με πωλήσεις 1,59 δισ. ευρώ (+5,85%). Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη ήταν η απόδοση της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που κατέγραψε την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων (+41,38%).

Κερδοφορία και περιθώρια κέρδους

Παρά την αύξηση των πωλήσεων, η κερδοφορία του κλάδου παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Το 2023, τα συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων των δέκα μεγαλύτερων ομίλων αυξήθηκαν κατά 34,2%, φτάνοντας τα 193,73 εκατ. ευρώ, αλλά ήταν χαμηλότερα από το 2021. Ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας βελτιώθηκε στο 1,62% έναντι 1,34% το 2022, ενώ ο δείκτης συνολικού μικτού κέρδους έμεινε σχεδόν αμετάβλητος στο 26,91%.

Δείκτες ρευστότητας και κεφάλαια

Η γενική και άμεση ρευστότητα κατέγραψαν σημαντική βελτίωση, αντικατοπτρίζοντας την προσαρμοστικότητα του κλάδου. Ο δείκτης γενικής ρευστότητας αυξήθηκε από 63,27% το 2022 σε 67,35% το 2023, ενώ η άμεση ρευστότητα από 27,61% σε 32,21%.

Συμπερασματικά, ενώ οι πωλήσεις και η συνολική οικονομική απόδοση του κλάδου συνεχίζουν να ενισχύονται, η χαμηλή κερδοφορία και τα αυξανόμενα λειτουργικά κόστη αποτελούν ζητήματα που απαιτούν προσεκτική διαχείριση.