Σε κρίση η Volkswagen και η γερμανική βιομηχανία σε σταυροδρόμι

Η κρίση της Volkswagen φέρνει πολιτική και οικονομική αναταραχή στη Γερμανία, με προειδοποιητικές απεργίες και απειλές για κλείσιμο εργοστασίων.
Η κρίση στη Volkswagen αντικατοπτρίζει τη γενικότερη οικονομική αστάθεια στη Γερμανία.

Η κρίση που πλήττει τη Volkswagen (VW) έχει εξελιχθεί σε σύμβολο της γενικότερης οικονομικής και πολιτικής αστάθειας στη Γερμανία, θυμίζοντας τη δριμεία περίοδο των μνημονίων στην Ελλάδα.

Η απειλή για κλείσιμο εργοστασίων και οι προειδοποιητικές απεργίες έχουν φέρει αναβρασμό στην “ατμομηχανή” της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Πρωτοφανείς εξελίξεις για τη Volkswagen

Για πρώτη φορά στα 87 χρόνια της ιστορίας της, η Volkswagen εξετάζει το ενδεχόμενο κλεισίματος εργοστασίων στη Γερμανία, με στόχο τη μείωση του κόστους. Ο επικεφαλής της IG Metall, Thorsten Gröger, ανέφερε ότι οι εργαζόμενοι είναι «εξαιρετικά θυμωμένοι» και προανήγγειλε προειδοποιητικές απεργίες έως τις 9 Δεκεμβρίου, απειλώντας με μεγαλύτερες κινητοποιήσεις αν οι διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση αποτύχουν.

Η Volkswagen αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις:

  • Σημαντική πτώση κερδών.
  • Στάσιμες πωλήσεις στην Ευρώπη.
  • Δραματική μείωση της ζήτησης στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά της.

Οι καθυστερήσεις και το υψηλό κόστος στις επενδύσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν επιτρέψει στους ανταγωνιστές, όπως η Tesla και η κινεζική BYD, να αποκτήσουν προβάδισμα.

Πολιτική και οικονομική παράλυση

Η κρίση στη VW συμπίπτει με μια περίοδο πολιτικής αβεβαιότητας στη Γερμανία, καθώς η κατάρρευση του κυβερνητικού συνασπισμού έχει αφήσει τη χώρα χωρίς σαφή κατεύθυνση. Οι διαπραγματεύσεις για τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης πιθανόν να διαρκέσουν μήνες, ενώ το συνταγματικό “φρένο χρέους” περιορίζει τις δημοσιονομικές επιλογές.

Παράλληλα, η απειλή δασμών από τις ΗΠΑ στις ευρωπαϊκές εισαγωγές εντείνει την πίεση στη γερμανική οικονομία, ενώ τα προβλήματα της VW εντάσσονται στο πλαίσιο μιας γενικότερης κρίσης της γερμανικής βιομηχανίας:

Οι προτάσεις για λύσεις

Η τοπική κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει το 20% της VW, προτείνει την επαναφορά των ομοσπονδιακών επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορολογικά κίνητρα για τους καταναλωτές. Ο πρωθυπουργός της, Στέφαν Βάιλ, μέλος του SPD, επισημαίνει ότι η διατήρηση των υφιστάμενων υποδομών είναι κρίσιμη για τη βιωσιμότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ωστόσο, ειδικοί προειδοποιούν ότι τέτοιες παρεμβάσεις ενδέχεται να μην επαρκούν. Οι διαρθρωτικές αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενίσχυση του προστατευτισμού, έχουν υπονομεύσει το παραδοσιακό εξαγωγικό μοντέλο της Γερμανίας.

Οι κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις

Η αυξανόμενη δυσαρέσκεια των εργαζομένων και η πολιτική παράλυση δημιουργούν εκρηκτικό κλίμα ενόψει των πρόωρων εκλογών της 23ης Φεβρουαρίου. Το SPD του καγκελάριου Όλαφ Σολτς αντιμετωπίζει πτώση στις δημοσκοπήσεις, ενώ η ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) κερδίζει έδαφος.

Όπως δήλωσε ο Gröger, «το ερώτημα του πώς θα λυθεί η κρίση στη Volkswagen αποτελεί παράδειγμα για τις μελλοντικές προκλήσεις της γερμανικής βιομηχανίας». Η ανάγκη για συγκεκριμένες πολιτικές δράσεις είναι επείγουσα, καθώς οι εργαζόμενοι και οι πολίτες ζητούν λύσεις που θα αποτρέψουν την επιδείνωση της κρίσης.