Πώς η Ευρώπη προσπαθεί να επιταχύνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Με στόχο το 2035, η ΕΕ πιέζει για μηδενικές εκπομπές, αλλά η πτώση των πωλήσεων EV και οι ελλείψεις στις υποδομές προβληματίζουν.
Η Ευρώπη και η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης το 2035

Η Ευρώπη βρίσκεται στη διαδικασία μετάβασης προς μια εποχή μηδενικών εκπομπών, στοχεύοντας να τερματίσει τις πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035. Η μετάβαση αυτή, αν και κρίσιμη για την κλιματική αλλαγή, φέρνει μεγάλες προκλήσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τους καταναλωτές και τις τοπικές κοινωνίες. Η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων (EV) παραμένει γεμάτη εμπόδια, παρά τις επενδύσεις σε τεχνολογία και την αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανόνων.

Διαβάστε επίσης
Η Northvolt καταθέτει αίτηση πτώχευσης: Οι επιπτώσεις στην ηλεκτροκίνηση

Η χρεοκοπία της Northvolt στις ΗΠΑ και ο αντίκτυπος στην ηλεκτροκίνηση

Ένα επιτυχημένο πρόγραμμα στη Γαλλία αλλάζει τις εντυπώσεις

Ένα πρόγραμμα car-share που ξεκίνησε το 2022 στην Côte d’Azur της Γαλλίας κατόρθωσε να κερδίσει την εμπιστοσύνη ακόμα και δύσπιστων χρηστών. «Οι άνθρωποι είχαν πολλές αμφιβολίες αρχικά. Έπειτα, μετά από πέντε λεπτά, όλα αυτά ξεχάστηκαν», ανέφερε στους Financial Times η Κλαρίς Σαβορά, τοπική διευθύντρια του προγράμματος.

Παρότι οι πωλήσεις EV υποχώρησαν το 2023, το συγκεκριμένο πρόγραμμα απέδειξε ότι η σωστή παρουσίαση και υποστήριξη μπορούν να μειώσουν τα ψυχολογικά εμπόδια που συνδέονται με τη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα.

Πτώση πωλήσεων και ανταγωνισμός από την Κίνα

Οι πωλήσεις EV στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 6% το 2023, ενώ στη Γερμανία καταγράφηκε πτώση 28% μετά την κατάργηση των επιδοτήσεων αγοράς. Οι καταναλωτές αναζητούν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις, όπως τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που κοστίζουν σχεδόν το μισό της μέσης ευρωπαϊκής τιμής των 40.000 ευρώ.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen και η Stellantis, αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις προσαρμογής, ενώ η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών παραμένει έντονη. Παράλληλα, οι ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης, κυρίως στη Νότια Ευρώπη, επιδεινώνουν την κατάσταση, αποθαρρύνοντας τους οδηγούς από την αγορά EV.

Κοινωνικές ανησυχίες και υποδομές

Οι ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων σε μεγάλες πόλεις, όπως η Νίκαια της Γαλλίας, περιορίζουν την πρόσβαση σε συμβατικά αυτοκίνητα, ενώ τα δρομολόγια δημόσιων συγκοινωνιών παραμένουν ανεπαρκή σε αγροτικές περιοχές. Το μέλλον των μετακινήσεων φαίνεται να εξαρτάται από την προσαρμογή στην ηλεκτροκίνηση.

Εικονίδιο Quotes

Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν αυτοκίνητα για τις μετακινήσεις τους. Αυτό σημαίνει ότι αύριο, με αυτό το [συμβατικό] αυτοκίνητο, δεν θα μπορούν να πάνε πια στην πόλη

Ζαν-Υβ Χουέ, δήμαρχος του Montauroux

Η σημασία των επιδοτήσεων και η πρόκληση της ζήτησης

Η επιτυχία ενός προγράμματος μίσθωσης EV με κόστος 100 ευρώ το μήνα για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος αποδεικνύει ότι η ζήτηση υπάρχει, αλλά μόνο σε συγκεκριμένη τιμή. Η συνέχιση τέτοιων προγραμμάτων, ωστόσο, είναι αβέβαιη, δεδομένων των οικονομικών πιέσεων.

Ακόμη, η ένταξη περισσότερων EV στους στόλους εταιρειών αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ευρύτερη αποδοχή. Παρόλα αυτά, οι καταναλωτές εξακολουθούν να διστάζουν, φοβούμενοι την ανεπάρκεια της ευρωπαϊκής προσφοράς EV και τον ανταγωνισμό από κινεζικά μοντέλα με καλύτερες τιμές και μεγαλύτερη αυτονομία.

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Η στήριξη της ηλεκτροκίνησης δεν είναι μόνο τεχνολογική, αλλά και κοινωνική και πολιτική πρόκληση. Η δημιουργία εκτεταμένων υποδομών φόρτισης, η μείωση του κόστους παραγωγής και η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών είναι καίριας σημασίας.