Η Ford ανακοίνωσε σήμερα νέα περικοπή 4.000 θέσεων εργασίας στην Ευρώπη έως το τέλος του 2027, με το μεγαλύτερο μέρος των απολύσεων να αφορά τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η απόφαση αυτή υπογραμμίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, κυρίως λόγω της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα και του αυξανόμενου ανταγωνισμού.
Οικονομικές απώλειες και πιέσεις από την αγορά
Η Ford, σε επίσημη ανακοίνωση, επισήμανε ότι έχει υποστεί σημαντικές οικονομικές απώλειες τα τελευταία χρόνια, ενώ ο ανταγωνισμός από άλλες εταιρείες και η στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα έχουν δημιουργήσει επιπλέον πιέσεις. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν σημειώσει πτώση, ενώ οι Κινέζοι κατασκευαστές ενισχύουν τη θέση τους στην αγορά, επηρεάζοντας κατασκευαστές και προμηθευτές.
Το νέο σχέδιο περικοπών αντιπροσωπεύει περίπου το 14% του ευρωπαϊκού εργατικού δυναμικού της Ford. Από τις 4.000 απολύσεις, οι 2.900 αφορούν τη Γερμανία, 800 το Ηνωμένο Βασίλειο, και οι υπόλοιπες 300 άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η εταιρεία απασχολεί συνολικά 174.000 εργαζομένους παγκοσμίως, εκ των οποίων 32.000 βρίσκονται στην Ευρώπη. Οι περικοπές αυτές έρχονται να προστεθούν στις 3.800 απολύσεις που είχαν ανακοινωθεί πέρυσι.
Πτώση μεριδίων αγοράς και ανταγωνισμός
Η Ford, αν και ιστορικά αποτελεί έναν από τους πυλώνες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, έχει δει το μερίδιο αγοράς της να μειώνεται σημαντικά τα τελευταία 20 χρόνια. Το 2023, το μερίδιο της στις παγκόσμιες πωλήσεις νέων αυτοκινήτων έπεσε στο 4,4%, ενώ οι ανταγωνιστές της, όπως η Volkswagen και η Toyota, διατηρούν υψηλότερα μερίδια (6% και 10,7% αντίστοιχα).
Η εταιρεία ζήτησε από τη γερμανική κυβέρνηση να ενισχύσει τις υποδομές φόρτισης και να παρέχει κίνητρα για τη στροφή των καταναλωτών στα ηλεκτρικά οχήματα, μετά την κατάργηση των περιβαλλοντικών μπόνους από τη Γερμανία το 2022.
Κρίση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας
Οι εξελίξεις στην Ford αντικατοπτρίζουν τη γενικότερη κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Γερμανία, όπου ο κλάδος αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας, πλήττεται ιδιαίτερα. Η Volkswagen, ηγέτης του ευρωπαϊκού κλάδου, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και διαπραγματεύεται σχέδια εξοικονόμησης, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν σε μαζικές απολύσεις ή ακόμη και στο κλείσιμο εργοστασίων.