Οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, όπως οι ExxonMobil, Chevron, BP, Shell, TotalEnergies και Eni, εντείνουν τις επενδύσεις τους στα βιοκαύσιμα, εστιάζοντας κυρίως στο βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο (SAF). Σύμφωνα με την ενεργειακή εταιρεία Rystad, μέχρι το 2030 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί 43 έργα, που θα προσθέσουν περίπου 286.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) στην παγκόσμια παραγωγική ικανότητα.
Το SAF και η σημασία του
Το βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο (SAF) παράγεται από απόβλητα και υπολείμματα, όπως το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και οργανικές καλλιέργειες. Αν και κατά την καύση εκπέμπει παρόμοια ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα με την κηροζίνη, θεωρείται πιο φιλικό προς το περιβάλλον καθώς βασίζεται σε ανανεώσιμες πρώτες ύλες αντί για νεογεώτρητο πετρέλαιο. Η αεροπορική βιομηχανία, η οποία ευθύνεται για σχεδόν το 2% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, βρίσκει σε αυτό μια σημαντική ευκαιρία μείωσης του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.
Καθώς η ενεργειακή μετάβαση προχωρά, αυτά τα βιοκαύσιμα προσφέρουν μια πρακτική, βραχυπρόθεσμη λύση για τη μείωση των εκπομπών χωρίς να απαιτούνται σημαντικές αλλαγές στις τρέχουσες υποδομές
Οι επενδύσεις και ηγετική θέση της BP
Η BP προηγείται στην παραγωγική ικανότητα SAF, με σχεδιαζόμενη παραγωγή που φτάνει τα 130.000 βαρέλια την ημέρα. Παράλληλα, στρατηγικές εξαγορές, όπως η αγορά της Bunge Bioenergia από την BP και η εξαγορά της Renewable Energy Group από τη Chevron, ενισχύουν τη θέση αυτών των εταιρειών στον ταχέως αναπτυσσόμενο αυτόν κλάδο.
Κίνητρα από κυβερνήσεις και ρυθμιστικές αρχές
Παρά το υψηλό κόστος του SAF συγκριτικά με τα συμβατικά καύσιμα, η ζήτησή του αυξάνεται, κυρίως λόγω κυβερνητικών εντολών και στρατηγικών πολιτικών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί τη χρήση SAF σε ποσοστό τουλάχιστον 2% στις αερομεταφορές έως το 2025, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες, υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης Μπάιντεν, στοχεύουν να καλύψουν το σύνολο της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων με SAF μέχρι το 2050.