Ηλεκτρονικό εμπόριο: Η Ευρώπη και η Ελλάδα μένουν πίσω από τους διεθνείς κολοσσούς

Οι διεθνείς κολοσσοί e-commerce κερδίζουν μερίδια στην Ελλάδα, πιέζοντας την εγχώρια αγορά που αναπτύσσεται με χαμηλότερο ρυθμό.
Ανταγωνισμός διεθνών κολοσσών στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο

Η ραγδαία ανάπτυξη της παγκόσμιας ηλεκτρονικής αγοράς βρίσκει την Ελλάδα και την Ευρώπη σε μειονεκτική θέση, με τις δυσκολίες να εντείνονται τόσο στον τομέα της τεχνολογίας όσο και σε αυτόν του εμπορίου. Ο κ. Μάκης Σαββίδης, Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι η τεχνολογική και εμπορική καθυστέρηση της Ευρώπης έχει γίνει πλέον ιδιαίτερα αισθητή, επηρεάζοντας αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της εγχώριας και ευρωπαϊκής αγοράς.

Διαβάστε επίσης
Νέα πλατφόρμα Amazon Haul για οικονομικές αγορές

Amazon Haul: Ο τρίτος πόλος απέναντι σε Temu και Shein

Μετά την επικράτηση τα τελευταία χρόνια των αμερικανικών εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά στη βόρεια Ευρώπη από τους κολοσσούς Amazon και Ebay, σήμερα παρατηρούμε την επέλαση των ασιατικών κολοσσών Temu, Alibaba και Shein, οι οποίοι καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς της ευρωπαϊκής αγοράς και φυσικά και της χώρας μας

Πιέσεις από τους διεθνείς κολοσσούς στην ευρωπαϊκή αγορά

Όπως επισημαίνει ο κ. Σαββίδης, η ανταγωνιστική ισχύς των ασιατικών και αμερικανικών κολοσσών καθιστά δύσκολη την προσπάθεια των ευρωπαϊκών εταιρειών να εδραιώσουν τη θέση τους. Συγκεκριμένα, οι ξένες πλατφόρμες Temu, AliGroup, Amazon και Ebay έχουν επιτύχει εντυπωσιακά μερίδια στην ελληνική αγορά, αγγίζοντας συνολικά το 30%. Οι βασικές ελληνικές πλατφόρμες, όπως το Skroutz, Public, E-shop.gr και Plaisio, διατηρούν την πρωτοκαθεδρία, αλλά η ισχυρή παρουσία των ξένων marketplaces αρχίζει να ασκεί πιέσεις.

Αύξηση των online πωλήσεων στην Ελλάδα, αλλά με μικρότερο ρυθμό

Παρά τα εμπόδια, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Ελλάδα παρουσιάζουν αύξηση. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου για το 2024, εκτιμάται ότι οι καταναλωτές θα δαπανήσουν περίπου 18,2 δισ. ευρώ σε ηλεκτρονικές αγορές φέτος, σημειώνοντας αύξηση 5% σε σχέση με το 2023, όπου οι πωλήσεις έφτασαν τα 17,3 δισ. ευρώ. Αν και υπάρχει σταθερή αύξηση στις πωλήσεις, ο ρυθμός ανάπτυξης είναι ηπιότερος σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, όπου σημειώθηκαν μεγαλύτερες αυξήσεις της τάξεως του 7-10%.

Επίσης, οι online πωλήσεις αντιστοιχούν σε ένα σταθερό 7,86% του ΑΕΠ για το 2024, με μικρή διαφορά από το 7,87% του 2023. Το ποσοστό των καταναλωτών ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποιούν online αγορές διατηρήθηκε στο 58%, δείχνοντας τη σταθερότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου στο καταναλωτικό προφίλ των Ελλήνων.