Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία διανύει μία περίοδο μεγάλων αλλαγών και αβεβαιότητας, καθώς η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και οι νέες τεχνολογίες αναδιαμορφώνουν το τοπίο. Η μείωση του ενδιαφέροντος για τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι πλέον γεγονός σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ευρώπη. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PwC, η τάση προς την ηλεκτροκίνηση θα συνεχίσει να ενισχύεται τα επόμενα χρόνια, με το Model Y της Tesla ήδη να ξεχωρίζει σε πωλήσεις.
Η περίπτωση της Volkswagen και οι επιπτώσεις της ηλεκτροκίνησης
Οι αλλαγές στην αγορά φαίνεται να επηρεάζουν έντονα την Volkswagen, με τον καθηγητή Φρανκ Σβόπε από το Τεχνολογικό Ίδρυμα του Ανοβέρου να επισημαίνει ότι ο γερμανικός κολοσσός αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού από την Κίνα και την ανατροπή που επιφέρει η ηλεκτροκίνηση. Οι συνέπειες της αλλαγής αυτής αντικατοπτρίζονται στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου, με τα κέρδη του τρίτου τριμήνου του 2024 να παρουσιάζουν μείωση κατά 64%.
Η Volkswagen επιδιώκει να ανατρέψει τη δυσμενή αυτή πορεία, θέτοντας ως στόχο την εξοικονόμηση 4 δισεκατομμυρίων ευρώ μέσω περικοπών στους μισθούς και κλείσιμο μονάδων. Ήδη, η θυγατρική της, Audi, σχεδιάζει την παύση λειτουργίας ενός εργοστασίου στο Βέλγιο που απασχολεί περίπου 3.000 εργαζομένους.
Η πολιτική παράμετρος στην αναδιάρθρωση της αυτοκινητοβιομηχανίας
Η Volkswagen παραμένει υπό την εποπτεία του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, που διαδραματίζει ενεργό ρόλο στις αποφάσεις της εταιρείας. Ο πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, Στέφαν Βάιλ, καλεί για «εναλλακτικές προτάσεις» που θα επιτρέψουν στην VW να παραμείνει ανταγωνιστική, ενώ παράλληλα ζητά ενίσχυση των οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Παρά τις διαφωνίες εντός της γερμανικής πολιτικής σκηνής, η ανάγκη για ένα σταθερό πολιτικό πλαίσιο είναι πλέον επιτακτική.
Τα προβλήματα της Volkswagen πρέπει να αφυπνίσουν τους πολιτικούς στη Γερμανία, ώστε να καταστεί η χώρα ξανά ελκυστική με απαραίτητες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις
Η ευρύτερη εικόνα της αποβιομηχάνισης στη Γερμανία
Η περίπτωση της Volkswagen φαίνεται να αποτελεί μόνο την κορυφή του παγόβουνου, καθώς η γερμανική βιομηχανία στο σύνολό της αντιμετωπίζει προκλήσεις. Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Χανς Βέρνερ Ζιν, η αποβιομηχάνιση δεν είναι μια προοπτική του μέλλοντος αλλά μία πραγματικότητα που ήδη συντελείται. Οι επιπτώσεις αυτής της πορείας είναι αισθητές, με τη βιομηχανική παραγωγή να έχει μειωθεί κατά 10% από τις αρχές του 2023.
Η οικονομολόγος Φρανσίσκα Πάρμας από την Capital Economics εκτιμά ότι τα προβλήματα της Volkswagen αντικατοπτρίζουν μια συνολική κρίση της γερμανικής βιομηχανίας, ενώ ο Κάρστεν Μπρζέσκι από την τράπεζα ING επισημαίνει ότι η Volkswagen, άλλοτε σύμβολο της επιτυχίας της γερμανικής οικονομίας, σήμερα αποτελεί ένδειξη της οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα.