Σε μια γαλλοϊταλική «μάχη» με έντονη ελληνική συμμετοχή εξελίσσεται το έργο του ΑΔΜΗΕ, ύψους 1,7 δισ. ευρώ, που αφορά τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου.
Οι εταιρείες που διεκδικούν το έργο
Ο ΑΔΜΗΕ, ως διαχειριστής του ελληνικού δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προχωρά στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, καλώντας τρεις μεγάλες εταιρείες να υποβάλουν οικονομικές προσφορές: την ελληνική Fulgor (θυγατρική των Ελληνικών Καλωδίων), τη γαλλική Nexans Norway A.S., και την ιταλική Prysmian Powerlink S.r.l.
Η δυναμική που έχει αποκτήσει η αγορά των υποβρύχιων καλωδίων λόγω της πράσινης ενέργειας έχει προσελκύσει μεγάλους διεθνείς «παίκτες», ενώ η ελληνική βιομηχανία, με μπροστάρη τη Cenergy Holdings, έχει καταφέρει να εδραιωθεί ως μια από τις κορυφαίες στον τομέα παγκοσμίως.
Η σημασία του έργου για την ελληνική βιομηχανία
Η ελληνική βιομηχανία καλωδίων, με επενδύσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ την τελευταία δεκαετία, έχει καταστεί πρωτοπόρος στην παγκόσμια αγορά, επιλέγοντας συνεργασίες με μεγάλους ενεργειακούς ομίλους των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός παραμένει έντονος, με τη γαλλική Nexans και την ιταλική Prysmian να κυριαρχούν στις διεθνείς αγορές.
Ο ΑΔΜΗΕ προωθεί τη διαδικασία αυτή μέσω του συστήματος συμφωνίας-πλαίσιο, που χρησιμοποιούν και άλλοι Ευρωπαίοι διαχειριστές, εξασφαλίζοντας ευνοϊκότερες τιμές, ταχύτερες παραδόσεις και καλύτερη διαχείριση πόρων. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,717 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με την προβλεπόμενη διάρκεια της σύμβασης να ορίζεται στα 6 χρόνια.
Ενεργειακά οφέλη και μελλοντικά σχέδια
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, τόνισε τη σημασία των έργων, υπογραμμίζοντας ότι αυτά θα επιτρέψουν την παροχή φθηνής ανανεώσιμης ενέργειας στα νησιά, μειώνοντας τα κόστη των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και περιορίζοντας τη χρήση ορυκτών καυσίμων.
«Η υλοποίηση των έργων αυτών θα επιτρέψει να φθάσει φθηνή ανανεώσιμη ενέργεια στα νησιά και να μειωθεί η μεγάλη επιβάρυνση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), την οποία φέρουν κυρίως καταναλωτές της ηπειρωτικής Ελλάδας. Παράλληλα, θα μειωθεί η πολύ ακριβή και “βρώμικη” ενέργεια από ορυκτά καύσιμα, η οποία σήμερα συνεχίζει να χρησιμοποιείται στη νησιωτική χώρα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σκυλακάκης.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης, πρόσθεσε ότι οι ενεργειακές υποδομές στο Αιγαίο αποτελούν το θεμέλιο για την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων τα επόμενα χρόνια.
Το χρονοδιάγραμμα των έργων
Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, συνδέοντας την Κω, τη Ρόδο και την Κάρπαθο με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω Κορίνθου. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις, περιλαμβάνοντας τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο.
Με την ενσωμάτωση των νησιών αυτών στο εθνικό δίκτυο, ο ΑΔΜΗΕ ολοκληρώνει τις μεγάλες νησιωτικές διασυνδέσεις, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια και μειώνοντας το ανθρακικό αποτύπωμα της χώρας.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη προχωρήσει σε μελέτες και αναγνωριστικές έρευνες για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και του ΒΑ Αιγαίου. Ειδικότερα, οι έρευνες βυθού για τη διασύνδεση Κορίνθου – Κως και Κως – Ρόδου αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Ιούνιο του 2024. Παράλληλα, οι έρευνες για το ΒΑ Αιγαίο, που αφορούν τη Σκύρο και τη σύνδεσή της με την Εύβοια, προχωρούν, με ολοκλήρωση των διαδικασιών έως τον Αύγουστο του 2024.