Η Volkswagen και τα συνδικάτα των εργαζομένων της μπαίνουν στην κρίσιμη φάση των διαπραγματεύσεων σχετικά με την προγραμματισμένη μείωση του κόστους και τις πιθανές απολύσεις προσωπικού, με τις εντάσεις να είναι στο αποκορύφωμά τους. Οι συνομιλίες ξεκινούν σήμερα Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου και επικεντρώνονται στο σχέδιο της αυτοκινητοβιομηχανίας να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία, μια κίνηση που συναντά σθεναρή αντίσταση από τα συνδικάτα.
Το σχέδιο της Volkswagen και η αντίδραση των συνδικάτων
Η VW εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει για πρώτη φορά εργοστάσια στη Γερμανία, καθώς η προστασία των θέσεων εργασίας που είχε διατηρηθεί για δεκαετίες φαίνεται να τίθεται υπό αμφισβήτηση. Το συνδικάτο IG Metall έχει ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να αποδεχθεί αυτές τις κινήσεις, απειλώντας με δυναμικές απεργίες που θα μπορούσαν να παραλύσουν τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης για εβδομάδες.
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του συνδικάτου, Thorsten Gröger, δήλωσε ότι «δεν θα υπάρξουν συζητήσεις για κλείσιμο εργοστασίων και μαζικές απολύσεις μαζί μας». Σε περίπτωση που η VW επιμείνει στα σχέδιά της, ο Gröger προειδοποίησε ότι «δεκάδες χιλιάδες συνάδελφοι θα αναγκάσουν την εταιρεία να επιστρέψει στο σωστό δρόμο».
Προκλήσεις για τον διευθύνοντα σύμβουλο της VW
Η αντιπαράθεση αυτή αποτελεί σημαντική δοκιμασία για τον διευθύνοντα σύμβουλο της VW, Όλιβερ Μπλούμε. Στο παρελθόν, παρόμοιες συγκρούσεις με τα συνδικάτα είχαν οδηγήσει στην αποχώρηση αρκετών προκατόχων του. Ο Μπλούμε έχει τονίσει ότι το κόστος λειτουργίας στη Γερμανία είναι υπερβολικά υψηλό, ιδίως σε μια περίοδο κατά την οποία οι πωλήσεις μειώνονται και η πίεση από τους Κινέζους κατασκευαστές στην ευρωπαϊκή αγορά εντείνεται.
Η Volkswagen, επιπλέον, αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ασιατική αγορά, όπου οι τοπικές μάρκες κυριαρχούν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η εταιρεία ήδη αισθάνθηκε την πίεση από τα σχέδια περικοπών, όταν χιλιάδες εργαζόμενοι στο εργοστάσιο του Βόλφσμπουργκ διαμαρτυρήθηκαν έντονα κατά των διευθυντικών στελεχών νωρίτερα αυτό το μήνα. Οι διευθυντές έχουν παραπονεθεί για τις μειωμένες πωλήσεις, που αφήνουν την VW με περισσότερα εργοστάσια απ’ όσα χρειάζεται.
Ωστόσο, η VW αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προώθηση περικοπών, καθώς το εποπτικό της συμβούλιο περιλαμβάνει ισχυρούς εκπροσώπους των εργαζομένων, ενώ το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει το 20% των μετοχών, συχνά υποστηρίζει τα συνδικάτα. Ο πρώτος γύρος των συνομιλιών θα διεξαχθεί στο Ανόβερο, με αναμενόμενες διαμαρτυρίες από μέλη των συνδικάτων.