Πρόστιμα δισεκατομμυρίων απειλούν την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη

Οι αυστηροί στόχοι εκπομπών ρύπων της ΕΕ ίσως οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε πρόστιμα εως και 15 δισ. ευρώ λόγω υπερβολικών εκπομπών CO2 και ταυτόχρονης χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα.
Luca de Meo Renault
Εικόνα από renaultgroup.com

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να επιβαρυνθούν με πρόστιμα δισεκατομμυρίων ευρώ λόγω υπερβολικών εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Luca de Meo, CEO του ομίλου Renault. Ο De Meo τόνισε πως η επιβράδυνση στη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα (EVs) μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα που ενδέχεται να αγγίξουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αυστηρότεροι στόχοι CO2 από το 2025

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει αυστηρότερους στόχους για τις εκπομπές CO2 από το 2025, με τα ανώτατα όρια για τις μέσες εκπομπές νέων οχημάτων να μειώνονται από 116 g/km το 2024 σε 94 g/km το 2025. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν θα επιτύχουν αυτούς τους στόχους αντιμετωπίζουν σοβαρές χρηματικές κυρώσεις. Όπως ανέφερε ο De Meo, εάν οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα, η βιομηχανία μπορεί να χρειαστεί είτε να πληρώσει τεράστια πρόστιμα είτε να μειώσει την παραγωγή κατά 2,5 εκατομμύρια οχήματα.

Η ταχύτητα της ηλεκτρικής αύξησης είναι η μισή από αυτή που θα χρειαζόμασταν για να επιτύχουμε τους στόχους που θα μας επέτρεπαν να μην πληρώσουμε πρόστιμα

Luca de Meo, CEO

Ο κίνδυνος των προστίμων

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που υπερβαίνουν τα όρια εκπομπών CO2 θα επιβαρυνθούν με πρόστιμα ύψους 95 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO2 ανά χιλιόμετρο, ποσό που θα πολλαπλασιάζεται με τον αριθμό των πωληθέντων οχημάτων. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου, κάτι που εντείνει την πίεση για αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο De Meo τόνισε πως η βιομηχανία χρειάζεται περισσότερη ευελιξία για να προσαρμοστεί στους στόχους. «Όλοι μιλούν για το 2035, αλλά θα έπρεπε να μιλάμε για το 2025, όπου ο κίνδυνος είναι άμεσος», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον CEO της Renault, ο καθορισμός άκαμπτων προθεσμιών χωρίς περιθώρια ευελιξίας μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνος για τη βιομηχανία.

Μια έκθεση της Dataforce που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο ανέφερε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να αυξήσουν δραστικά τις πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων για να επιτύχουν τους στόχους του 2025, παρά τον σκεπτικισμό που επικρατεί στην αγορά σχετικά με την υιοθέτηση αυτών των τεχνολογιών. Σημειώνεται ότι η Ford και η Volkswagen φαίνεται να απέχουν περισσότερο από την επίτευξη των στόχων τους, ενώ η Toyota και η Geely είναι σε καλύτερη θέση, με την Tesla να έχει ήδη επιτύχει το στόχο της λόγω της αποκλειστικής εστίασης στα ηλεκτρικά οχήματα.