Ζυθοποιία: Πτώση κατανάλωσης και νέες τάσεις στην αγορά μπύρας

Η κατανάλωση μπύρας μειώνεται, ενώ οι ζυθοποιίες προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της νέας γενιάς με εναλλακτικές λύσεις όπως η μπύρα χωρίς αλκοόλ
Κρίση στη ζυθοποιεία

Ο κλάδος της ζυθοποιίας βρίσκεται αντιμέτωπος με μία από τις πιο δύσκολες περιόδους των τελευταίων ετών, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η κατανάλωση μπύρας έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 20 ετών. Η ζυθοποιία, που κάποτε γνώριζε άνθηση χάρη στις μικρο-ζυθοποιίες και την αυξημένη ζήτηση για craft μπύρες, πλέον βλέπει τις πωλήσεις να μειώνονται και τους καταναλωτές να στρέφονται σε άλλες επιλογές.

Η πτώση της κατανάλωσης μπύρας

Το Fortune συμπεραίνει εύστοχα πως «ο αφρός έχει τελειώσει: Οι Αμερικανοί χάνουν την όρεξή τους για μπύρα». Η μεγαλύτερη ζυθοποιία παγκοσμίως, η Anheuser-Busch InBev, προσπαθεί να αυξήσει τις πωλήσεις της, αντιμετωπίζοντας όμως, σοβαρές προκλήσεις όπως τα συντηρητικά μποϊκοτάζ που έγιναν πρόσφατα με αφορμή τη διαφήμιση της bud light από την transgender influencer Dylan Mulvaney αλλά και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Η Heineken, από την άλλη, δεν κατάφερε να ανακάμψει από την αρνητική πορεία του 2023, η οποία επηρεάστηκε από τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες.

Η αλήθεια είναι ότι τόσο οι μεγάλοι «παίκτες» όσο και οι μικρότερες ζυθοποιίες βρίσκονται αντιμέτωποι με μία δυσάρεστη πραγματικότητα: οι καταναλωτές απλά δεν πίνουν μπύρα όπως παλιά. Σύμφωνα με στοιχεία της Beer Marketer’s Insights, οι αποστολές μπύρας το 2023 έπεσαν κάτω από τα 200 εκατομμύρια βαρέλια για πρώτη φορά από το 1999.

Επιπτώσεις της πανδημίας και αυξήσεις στο κόστος

Η πανδημία COVID-19 δεν επηρέασε μόνο τη ζήτηση μπύρας λόγω των περιορισμών στις κοινωνικές συναθροίσεις, αλλά προκάλεσε και διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι αυξήσεις στο κόστος παραγωγής, με τις τιμές της μπύρας να σημειώνουν άνοδο 5,9% από τον Απρίλιο του 2022 έως τον Απρίλιο του 2023, και η έλλειψη υλικών όπως το διοξείδιο του άνθρακα και τα κουτιά αλουμινίου, δημιούργησαν επιπλέον πιέσεις στις ζυθοποιίες. Από το 2000, η τιμή της μπύρας έχει αυξηθεί κατά 72%.

Δημογραφικές αλλαγές και νέες τάσεις

Ο τομέας της craft μπύρας, που γνώρισε σημαντική άνθηση τα προηγούμενα χρόνια, αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις. Η γενιά των Millennials, που ήταν οι κύριοι υποστηρικτές της αγοράς craft μπύρας, πλέον έχει μεγαλώσει, με πολλούς να είναι γονείς και να έχουν περισσότερες ευθύνες, περιορίζοντας έτσι την κατανάλωση αλκοόλ.

Η νέα γενιά, η Generation Z, έχει διαφορετικές προτιμήσεις, με το 20% των νεότερων καταναλωτών να πίνουν λιγότερο σε σύγκριση με τους Millennials, αναφέροντας λόγους υγείας. Η τάση αυτή έχει δώσει ώθηση στην αγορά μπύρας χωρίς αλκοόλ, με μάρκες όπως η Athletic Brewing να διπλασιάζουν την αξία τους στα 800 εκατομμύρια δολάρια.

Η άνοδος της μπύρας χωρίς αλκοόλ

Η ζήτηση για μπύρα χωρίς αλκοόλ αυξάνεται σημαντικά, με τους καταναλωτές να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις που να είναι πιο υγιεινές . Ακόμη και σε αθλητικά γεγονότα, που παραδοσιακά συνδέονταν με την κατανάλωση αλκοόλ, παρατηρείται αλλαγή. Κατά τη διάρκεια του Euro 2021, οι πωλήσεις μη αλκοολούχων μπυρών αυξήθηκαν κατά 38% στη Βρετανία, ενώ οι πωλήσεις της αλκοολούχας μπύρας αυξήθηκε μόλις κατά 13%.

Οι μεγάλες ζυθοποιίες έχουν προσαρμοστεί, προσφέροντας νέα προϊόντα χωρίς αλκοόλ, όπως η Heineken 0.0, με αποτέλεσμα η αγορά της μπύρας χωρίς αλκοόλ να φτάσει σε αξία τα 22 δισεκατομμύρια δολάρια.