Η ΔΕΗ εισέρχεται σε μια νέα φάση αναδιάρθρωσης, με την ολοκληρωτική απομάκρυνση από τη λιγνιτική παραγωγή και τη δυναμική επέκταση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο 2026–2028 που παρουσίασε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιώργος Στάσσης.
Από τις ζημιές στην κερδοφορία και στις αυξημένες επενδύσεις
Η επιχείρηση, που το 2019 κατέγραψε ζημιές 1,7 δισ. ευρώ, βρίσκεται πλέον σε τροχιά σταθερής κερδοφορίας με 400 εκατ. ευρώ το 2024 και στόχο τα 900 εκατ. ευρώ έως το 2028. Τα λειτουργικά αποτελέσματα αυξήθηκαν σε 1,8 δισ. ευρώ για το 2024, ενώ αναμένεται να φτάσουν τα 2,9 δισ. ευρώ στο τέλος της περιόδου.
Παράλληλα, οι ετήσιες επενδύσεις εκτινάχθηκαν από 600 εκατ. ευρώ το 2019 σε 3 δισ. ευρώ σήμερα, ενώ το μέρισμα, που τότε ήταν μηδενικό, θα ανέλθει στα 0,6 ευρώ για τη χρήση 2025 και σε 1,2 ευρώ το 2028.
Επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης
Οι μονάδες ΑΠΕ αυξήθηκαν από 3,2 GW το 2019 σε 5,5 GW το 2024, με στόχο τα 12,7 GW το 2028. Αντίθετα, η δυναμικότητα των λιγνιτικών μονάδων μειώθηκε από 3,7 GW σε μόλις 0,6 GW φέτος και θα μηδενιστεί το 2026 με τη μετατροπή της Πτολεμαΐδας 5 σε μονάδα Φυσικό αέριο :contentReference[oaicite:0]{index=0}.
Αποτέλεσμα είναι η θεαματική μείωση των εκπομπών CO₂ από 23,1 εκατ. τόνους το 2019 σε 9,7 εκατ. τόνους το 2024, με πρόβλεψη για περαιτέρω περιορισμό στους 3,5 εκατ. τόνους το 2028.
Εξαγορές και διεθνής επέκταση
Η ΔΕΗ διεύρυνε σημαντικά το διεθνές της αποτύπωμα μέσω εξαγορών στη Ρουμανία και νέας δραστηριοποίησης σε Βουλγαρία, Κροατία και Ιταλία. Παράλληλα, εισήλθε σε νέες αγορές όπως τηλεπικοινωνίες, φόρτιση ηλεκτρικά οχήματα :contentReference[oaicite:1]{index=1} και λιανικό εμπόριο με την εξαγορά της Κωτσόβολος.
Αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας έως το 2035
Η Ελλάδα και η ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης εισέρχονται σε περίοδο ενισχυμένου εξηλεκτρισμού. Η μετάβαση από υγρά και στερεά καύσιμα προς τον ηλεκτρισμό, η ανάπτυξη data centers, η απόσυρση ανθρακικών μονάδων στα Βαλκάνια και ο πόλεμος στην Ουκρανία ενισχύουν τη ζήτηση και την ανάγκη εισαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας.
- Επταπλασιασμός της ζήτησης ενέργειας από data centers έως το 2030
- Εξαπλασιασμός του στόλου ηλεκτρικών οχημάτων
- Τριπλασιασμός των αντλιών θερμότητας
- Αύξηση 10% στη ζήτηση για οικιακή ψύξη
Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας σε Ελλάδα και Ρουμανία το 2035 προβλέπεται αυξημένη κατά 25% σε σχέση με το 2024.
Το ενεργειακό μείγμα του 2028
Το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει ανάπτυξη νέων μονάδων ΑΠΕ, μονάδων φυσικού αερίου και αποθήκευσης ενέργειας. Το συνολικό παραγωγικό δυναμικό της ΔΕΗ θα φτάσει τα 16,6 GW μέχρι το 2028, εκ των οποίων το 77% θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, έναντι 58% στο τέλος του 2024.
Η πλήρης απόσυρση του λιγνίτη έως το τέλος του 2026 σηματοδοτεί το οριστικό πέρασμα σε ένα πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό ενεργειακό μοντέλο.