Ζημιές ύψους 180,5 εκατομμυρίων ευρώ κατέγραψε ο ΟΣΕ για το 2024, σύμφωνα με τα πρόσφατα οικονομικά στοιχεία του οργανισμού. Παρά τη βελτίωση σε σχέση με το 2023, ο ισολογισμός παραμένει αρνητικός, καθώς οι επιπτώσεις από την τραγωδία των Τεμπών και τις ζημιές της κακοκαιρίας «Daniel» εξακολουθούν να επηρεάζουν τη λειτουργία και τα έσοδα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Έργα αναβάθμισης 1,5 δισ. ευρώ έως το 2027
Για την περίοδο 2021–2027 προγραμματίζονται έργα ανάταξης και αναβάθμισης υποδομών συνολικού ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ, τα οποία περιλαμβάνουν την υπογειοποίηση των Σεπολίων και παρεμβάσεις σε δίκτυα που υπέστησαν φθορές από θεομηνίες. Στόχος των έργων είναι η βελτίωση της ασφάλειας, της αξιοπιστίας και της διασύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Μείωση εσόδων και αύξηση κρατικής στήριξης
Ο κύκλος εργασιών του ΟΣΕ υποχώρησε στα 48,4 εκατ. ευρώ από 62,5 εκατ. ευρώ το 2023, με τα περισσότερα έσοδα να προέρχονται από τα τέλη χρήσης της υποδομής. Παράλληλα, η κρατική χρηματοδότηση αυξάνεται σημαντικά, από 75 εκατ. ευρώ το 2024 σε 120 εκατ. ευρώ το 2025, προκειμένου να καλυφθούν λειτουργικές δαπάνες και επενδύσεις σε έργα ασφάλειας.
Στελέχωση και δικαστικές εκκρεμότητες
Τα προβλήματα στελέχωσης παραμένουν έντονα, με το προσωπικό να μειώνεται στους 568 εργαζόμενους (από 645 το 2023). Οι περισσότεροι υπάλληλοι είναι άνω των 50 ετών, ενώ οι αποχωρήσεις (77 άτομα) δεν έχουν αντικατασταθεί. Παράλληλα, ο ΟΣΕ εξακολουθεί να διεκδικεί 139,9 εκατ. ευρώ από τη Hellenic Train για μη καταβληθέντα τέλη υποδομής από το 2020, ενώ έχουν επιδοθεί 12 αγωγές αποζημίωσης που σχετίζονται με το δυστύχημα των Τεμπών.
«Η πλήρης αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου παραμένουν απόλυτη προτεραιότητα, με στόχο ένα ασφαλές, αξιόπιστο και διασυνδεδεμένο σύστημα μεταφορών.»
Παρά τις οικονομικές πιέσεις, ο οργανισμός δρομολογεί παρεμβάσεις που αναμένεται να αλλάξουν τον χάρτη των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα, επενδύοντας σε τεχνολογία, συντήρηση και ασφάλεια.