Οριστικό τέλος στο φαινόμενο των «αιώνιων» φοιτητών επιχειρεί να βάλει το Υπουργείο Παιδείας, ενεργοποιώντας μια τελευταία ευκαιρία ολοκλήρωσης σπουδών για περίπου 290.000 ανενεργούς φοιτητές που απειλούνται με διαγραφή από τα πανεπιστήμια.
Οι βασικές προβλέψεις της νέας ρύθμισης
Σύμφωνα με τη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε την Παρασκευή, δικαίωμα παράτασης έως και δύο επιπλέον εξάμηνα θα έχουν οι φοιτητές που:
- Έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον το 70% των μαθημάτων ή των πιστωτικών μονάδων.
- Έχουν συμμετάσχει σε δύο εξεταστικές περιόδους τα τελευταία δύο χρόνια.
Για να διατηρήσουν το δικαίωμα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση εντός 30 ημερών από την ανακοίνωση των βαθμολογιών του Σεπτεμβρίου. Η ρύθμιση δεν επηρεάζει ενεργούς φοιτητές ούτε όσους βρίσκονται εντός των ορίων φοίτησης.
Ποιοι εξαιρούνται από τη διαγραφή
Η νομοθεσία λαμβάνει υπόψη ειδικές κοινωνικές ομάδες, οι οποίες διατηρούν ή αποκτούν δικαίωμα μερικής φοίτησης ή παράτασης σπουδών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:
- Άτομα με αναπηρία άνω του 50%
- Φοιτητές με σοβαρά προβλήματα υγείας
- Εργαζόμενοι με πάνω από 20 ώρες εβδομαδιαίας απασχόλησης
- Γονείς παιδιών έως 8 ετών
- Αθλητές υψηλού επιπέδου
Η τοποθέτηση της υπουργού Παιδείας
Ρεαλιστική, ενισχυτική και παιδαγωγικά συνεπής… Η Πολιτεία επιβραβεύει τη συνεπή προσπάθεια αλλά θέτει σαφές όριο: ο επιπλέον χρόνος είναι μια τελευταία ευκαιρία, όχι άλλοθι καθυστέρησης
Ανησυχία για χιλιάδες διαγραφές
Τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΘΑΑΕ αποκαλύπτουν ότι, ενώ οι ενεργοί φοιτητές ήταν 352.099, οι εγγεγραμμένοι φοιτητές ανέρχονταν σε 703.857, με 351.758 να είναι ανενεργοί. Από αυτούς, περίπου 290.000 δεν πληρούν τα νέα κριτήρια και κινδυνεύουν με διαγραφή τον Σεπτέμβριο του 2025.
Η στάση των πανεπιστημίων
Η Σύνοδος Πρυτάνεων εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη ρύθμιση, υπογραμμίζοντας ωστόσο την ανάγκη να προβλεφθεί ευχέρεια αξιολόγησης ειδικών περιπτώσεων από τα πανεπιστήμια, εντός περιορισμένου ποσοστού.
Νομοθετική εξέλιξη με ιστορικό βάθος
Η πολιτεία έχει ασχοληθεί επανειλημμένα με το ζήτημα των «αιώνιων» φοιτητών:
- Νόμος Γιαννάκου (2007): πρώτη απόπειρα θέσπισης ορίου φοίτησης.
- Νόμος Διαμαντοπούλου (2011): διαγραφή φοιτητών μετά από δύο συνεχόμενα εξάμηνα μη εγγραφής.
- Νόμος Κεραμέως (2022): ορισμός ανώτατης διάρκειας σπουδών (4+2 ή 5+3 έτη).
- Νόμος Ζαχαράκη (2025): τελευταία ευκαιρία ολοκλήρωσης σπουδών με μετρήσιμα κριτήρια.